- Pakketbezorger Budbee stort zich op duurzame bezorging in Nederland.
- Het bedrijf is vanaf deze maand actief in dertig steden met groene leveringen.
- De Amsterdamse buurtpakketservice Parcls.com kondigde onlangs al een uitbreiding in de hoofdstad aan.
De Zweedse pakketbezorger Budbee, die sinds het najaar van 2019 in Nederland actief is, stort zich op duurzame pakketbezorging.
Het bedrijf maakte bekend vanaf deze maand in dertig steden actief te zijn met zijn cargo-fietsen, elektrische voertuigen en voertuigen die gebruikmaken van groen gas of rijden op gerecyclede en plantaardige olie.
Hoewel de meeste pakketten in Nederland vervoerd worden door PostNL, DHL, DPD en GLS zijn er kleinere spelers ontstaan die zich onderscheiden op snelheid, duurzaamheid of beide. Denk aan Trunkrs, Red je Pakketje, Homerr en Fietskoeriers. Budbee past in dat rijtje.
De aankondiging van het Zweedse bedrijf volgt een dag nadat de Amsterdamse buurtpakketservice Parcls.com uitbreiding in de hoofdstad aankondigde. Ook Parcls maakt bij de bezorging van pakketten gebruik van de fiets.
Op dit moment rijdt Budbee in meer dan 30 grote steden met fossielvrije voertuigen, onder andere in Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Rotterdam en Utrecht.
Budbees verduurzaming stond al op de planning. "In Nederland ... ziet het ernaar uit dat vanaf begin volgend jaar meer dan de helft van onze bezorgingen fossielvrij zijn", zei Jørgen Höppener, die de Nederlandse tak van Budbee leidt, vorig jaar tegen Business Insider.
Meer bezorging en verduurzaming
De uitbreiding van Parcls en de entree van Budbee in Nederland past in een bredere ontwikkeling die gaande is in de pakket- en bezorgbranche. Door de coronacrisis shoppen steeds meer mensen online, waardoor de druk op de pakketbezorging toeneemt.
Daarnaast is de roep om verduurzaming groot. Nu nog rijden veel vervuilende busjes af en aan door de straten.
Eerder werd in Utrecht ook een proef aangekondigd met duurzame pakketbezorging. Aanleiding daarvoor was de explosieve groei van pakketbezorging door onlinebestellingen, waardoor de centra van grote binnensteden dichtslibben door het extra transportverkeer.
Economen van ING spraken eerder de verwachting uit dat de stijgende trend van pakketbezorging ook dit jaar aanhoudt. Vorig jaar kwam het aantal in Nederland bezorgde pakketten volgens de bank boven de 500 miljoen uit.